lördag 14 maj 2016

Livet rör sig inte alltid som man tänkt sig

Jag blev beviljad sjukersättning på 100% för fjorton dagar sedan. Det är en stor lättnad för mig, jag har gått så länge och oroat mig över utgången. Drygt tre månader tog Försäkringskassan på sig för ett beslut.

När jag i januari 1999 tog min magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap trodde jag att jag skulle jobba som bibliotekarie till pensionsåldern var inne. Men att jobba som bibliotekarie var inte alls så lugnt som jag föreställt mig. Nu har min sjukdom satt stopp för det, jag behöver leva ett mycket stillsamt liv istället för att försöka få ihop ett livspussel med mycket intryck i arbetslivet och så familjelivet. Stress, stress och åter stress på många olika plan. Nu får jag det mycket lugnare, om än rätt knapert. Det blev sjutton år som bibliotekarie istället för närmre fyrtio.

Man ska inte fundera så mycket över framtiden, för livet blir aldrig som man tänkt sig. Bättre att leva här och nu.

2 kommentarer:

va.d.gsninj.n sa...

sant, framtiden blir ju aldrig så. på precis alla sätt och vis, tack och lov för det ;)
om jag fick vandra genom mitt liv en gång till med medvetenhet kring utgången, skulle jag ta exakt samma väg. skulle inte byta ut någon skit eller smärta överhuvudtaget. det har format mig till den jag är och jag är där jag ska vara. även om jag är skör och nedbruten titt som tätt så vill jag inte byta bort något.

här och nu it is! <3

KIA sa...

Jag håller med du, jag ångrar inte heller något trots en del snedsteg