torsdag 21 april 2016

Socker i 'nyttigheter' och onyttigheter

Att undvika eller begränsa sockerintag från kända sockerkällor är inga problem, där vet man ju att det innehåller mycket socker. Jag tänker på t.ex. godis, saft, kakor, läsk, glass. Sk onyttigheter.

Faran är när socker tillsätts i mat som marknadsförs som nyttig. Då tror man ju att den är ok och man är inte medveten om att man får i sig en massa socker. Jag tänker på t.ex. fruktyoghurt, müsli, sylt, smoothies, joser. Det finns fler exempel i Sockerfilmen.

Jag tittar sedan flera år på innehållsförteckningarna och på mängden sockerarter bland kolhyderaterna. Men det händer ju att man missar ibland. Vi missade en müsli som vi trodde var ok och som vi ätit i flera månader, men när jag kollade den igen? hade den tillsatt socker.

Efter att ha sett Sockerfilmen inser jag att man måste vara mycket noggrannare.

Vi har också bestämt oss för att sluta med joser och sylter.

2 kommentarer:

va.d.gsninj.n sa...

jag har söttand (söttänder, söttandrader... ;)) det där sockret åhhhhåhå lurigt och förföriskt.

gillar det i mat (i vettig mängd). förstärker smakerna. kommer nog av sinnesbevämlighet aldrig se den filmen =) har ännu inte läst boken jag har som handlar om tillagd 'skit' i maten som legat på nattygsbordet under några för många år.

hur har det gått att vara sylt och juicefri?

kram

KIA sa...

Jos har jag inte druckit på tio år. Jag äter dock fortfarande lingonsylt och hjortronsylt ibland.